Et særligt kursus

Der er mange gode grunde til, at du skal opsøge videreuddannelse indenfor felter såsom kommunikation, sociale medier og salg. De handler nemlig alle sammen om en enkelt ting: At få beskeden til lytterne, følgerne og kunderne givet ud på en klar og let forståelig måde. Om det så sker via tekster, billeder og musik og store rabatter, er en anden sag. Her på vores kursus i præsentationsteknik får du nogle bud på, hvordan du kan udnytte – og forbedre dine evner og de kvalifikationer, som du allerede har tilegnet dig.

På skrift

I dag vil vi derfor tale om skriftlig kommunikation.

Du skal skrive til en særlig målgruppe. Jo bedre du har defineret den, jo bedre kan du skrive en tekst, der er relevant for gruppen. Fx: Er det tilstrækkeligt, at din målgruppe hedder ’gangbesværede’? Måske, måske ikke. Men hvis du nu snævrer denne målgruppe ind til ’gangbesværede over tres år’, så ved du meget mere om, hvad du kan skrive om til dem, ikke? Du kan ikke så nemt skrive om fodbold og fodboldturneringer. Men du kan skrive om mobilitet – og alle de produkter, der hjælper et gangbesværet menneske at komme rundt – og eventuelt til at spille fodbold!  Prøv at tænke i den slags baner, når du definerer din målgruppe. Og bestem dig så for, hvad du vil fortælle din målgruppe. Og her er det vigtigt, at du holder dig til temaet.

Et tilfældigt emne

Lad os sige, at du vil skrive om mobilitet. Du vil måske skrive om elcykler, elscootere og elbiler, som er gode og miljørigtige løsninger. Du kan også tilføje kapitler om rollatorer og kørestole, der er gode til udendørs brug – eventuelt i svært tilgængeligt terræn. Du skal dog ikke skrive om priserne på elbilerne – fordi her roder du dig ind i emner, der handler om privatøkonomi. Og det er slet ikke det, du vil skrive om i virkeligheden. (Det kan du gøre i et andet skriveri, som du offentliggør.)

Du kan godt se, at du skal være meget bevidst om, hvad du vil kommunikere – og til hvem. Du kan også se, at jo bedre og jo mere detaljeret, du kan definere din målgruppe og dit emne, desto nemmere bliver dit arbejde.
Et kursus i præsentationsteknik vil helt bestemt kunne hjælpe dig til at blive bedre til at finde ind til den rigtige målgruppe. Og det vil også hjælpe dig til at kunne kommunikere med gruppen på en effektiv og underholdende måde. Det behøver jo ikke altid kun at være tekster, du skal producere.

Du kan lave en video

Hvad med at lave en video? Jo, det bliver en stor udfordring. Men du lærer af den. Så prøv at komme videre – også via andre midler. Måske skal du starte med bare at lave en serie fotografier. Sådan et show, som de lavede i gamle dage – med lysbilleder! Det kan blive meget underholdende. Og jo, du får kommunikeret en hel del. Siger de ikke, at et billede kan sige, hvad du ellers skulle bruge 1000 ord til?

Jo, tag med på kurset i præsentationsteknik og lær nye færdigheder og teknikker til bedre kommunikation med dine kunder, medmennesker og omverden. Det afholdes i øvrigt i nogle meget skønne konferencelokaler midt i København – se her.