En af de arbejdsopgaver, som de fleste mennesker hader, er at skulle lave et regnskab for, hvor meget dit og dat har kostet for det projekt, der lige er afsluttet. Det er noget med at finde bilag. Det handler om at holde styr på hvilke udgifter, der hører til i de forskellige linjer i budgettet. Hvordan indskriver man fx udgifterne til de stykker højt belagte stykker smørrebrød, der blev serveret til byggemødet? Under ”Repræsentation” eller under ”Mødeudgifter” – eller skal udgiften ind under linjen, der hedder ”Diverse”? Det kan godt være, – nej det er stensikkert – at du kommer til at lave en fejl. Og her er det, at hvis du ikke ved, hvordan du skal håndtere det Excel regneark, du sidder med, så kan du altså komme til at bruge rigtigt mange timer på at finde din fejl. Det vil du gerne undgå. Derfor vil jeg anbefale alle, der på et eller andet tidspunkt befinder sig i en situation, hvor regnskabet for projektet skal fremlægges, at de får et grundkursus i Excel. Det er et must. Ganske simpelt sagt. Uden et kursus i hvordan Excel fungerer og hvad programmet kan, så er du mere eller mindre fortabt.
De gode kurser i Excel
Der findes mange Excel kurser her. Og du kan ofte få særlige Excel kurser, der imødekommer netop lige dine behov. Har det noget at gøre med, at du bare skal lære det væsentligste i Excel, så finder du nemt kurser i Excel, der tilbyder det. Skal du kontrollere andres arbejde i Excel, så kan du finde specialiserede kurser, der netop sigter på den funktion. Er det noget med økonomistyring – og du skal samle rapporter fra mange forskellige projekter, så de kan sammenkøres og du kan få et præcist og klart overblik, så findes der også Excel kurser, der giver dig de kompetencer. Det handler om, hvordan du styrer forskellige data og hvordan du får dem importeret ind til dit formål.
Ok, her har jeg talt meget om tal i forhold til økonomi og penge. Men hvad nu hvis du er forsker og sidder med mange forskellige målinger og data, som skal behandles. Du skal måske lave projektioner for fremtiden. Og så kan det være, at du er nødt til at bruge dine data på forskellige måder, så du kan lave forskellige scenarier. Her er der også Excel kurser, der kan lære dig det. Det er bare et spørgsmål om at finde det rigtige kursus. Det kursus, som du har brug for.
Men hør lige her: Det er ikke kun data behandling, som Excel kurserne kan lære dig noget om. De kan faktisk også lære dig noget om, hvordan du kan – måske skal – eller slet ikke bør – præsentere dine data. Der kan være tilfælde, hvor du skal nedtone noget i din præsentation. Omvendt kan der være tilfælde, hvor du bedst viser, hvad der vil ske via forskellige grafer. Dette er noget, som du også kan lære meget om på et Excel kursus. Hvis du vælger at følge sådan et kursus, så vil du blive overrasket over, hvor meget nemmere dit job bliver.
Ny computer og nye muligheder
Nu har du lige fået en ny computer. Du har også fået et nyt job. Så de to ting hører ligesom sammen i din bevidsthed: Du vil gerne have, at din PC fungerer upåklageligt. Du vil også gerne kunne udføre nogle af dine arbejdsopgaver hjemmefra. Det har du jo fået at vide, vil være en nødvendighed. Der er bare sådan lidt problemer i din hjerne. Du ved ikke helt, hvordan du skal sætte din nye PC op, så den både kan tilfredsstille behovet, du har for at dit hjemmekontor fungerer perfekt – og at du samtidigt kan opfylde din arbejdsgivers krav til hjemmearbejdet. Ok, du ved godt, at du kan sætte forskellige konti op på din PC. Det er ikke der problemet er. Men hvordan får du dem til at spille sammen, så du ikke sidder og downloader en app to gange? Det har du jo gjort flere gange i fortiden. Og det vil du sådan set gerne undgå. Det koster jo bytes, når man har den samme app liggende i flere duplikater og udgaver. Hvordan får du det hele til at opdatere automatisk, uden at du skal bruge plads på disken og tid på at filtrere manuelt bagefter?
Tilkalde en Microsoft 365 specialist
Hvis jeg var dig, så ville jeg tilkalde en Microsoft 365 specialist, og bede ham eller hende om at hjælpe mig. Og hvorfor skal det lige præcist være en af de mange Microsoft 365 specialister og konsulenter, der findes? Svaret er simpelt: De fleste af os arbejder til dagligt med forskellige applikationer fra Microsoft. Vi har måske Microsoft Office installeret på vores PC og vi mener, at vi kan alt med Office. Det kan vi jo nok ikke i virkeligheden. Men det er så nemt at bruge Microsoft Office, at vi næsten føler at vi selv er Microsoft 365 specialister. Det er vi dog ikke. Vi er Microsoft 365 brugere. Længere er den ikke!
Så, hvis du virkeligt vil have, at din PC derhjemme skal flyve og udføre alt for dig i topspeed, så ville jeg gøre sådan her: Jeg ville kontakte den Microsoft 365 specialist, som I bruger i dit firma. Jeg ville spørge om, hvad der er vigtigst. Og når jeg så får en forklaring, som jeg tror jeg forstår – men alligevel ikke forstår helt, så ville jeg invitere ham eller hende på frokost en lørdag hjemme hos mig selv – mod at han hjælper mig med at få sat min nye PC op. På den måde ville jeg føle mig sikker på, at jeg kan møde mine egne krav og de krav, som min arbejdsplads stiller til mig. Ja, jeg ville glemme alt om at hyre en af de mange Microsoft 365 specialister, der findes, men som ofte misforstår mig og som ikke har kendskab til min arbejdsplads’ krav.
Det vil sikkert vise sig, at den specialist, som kommer til frokost, kan løse opgaven i løbet af 15 minutter. Og så kan I jo bare nyde en god frokost og bruge lidt tid på at lære hinanden bedre at kende. To fluer i et smæk: En velfungerende ny PC og et socialt samvær. Ikke dårligt.